;
Elkelt az utolsó mohikán: Az IBM felvásárolja a Cognost
2007. november 12. Üzleti intelligencia · Cognos · Felvásárlások · IBM

A nagy független BI szállítók utolsó képviselőjére pályázik az IBM, amikor 5 milliárd dollárt közelítő összeget kínál a Cognosért. A szükséges engedélyek megszerzése után a tranzakció lezárulta 2008. első negyedévére várható.

Az akvíziciós spirál
A BI évkönyv 2006-os bevételi rangsorában a vezető kategóriába 4 cég tartozott: A magánkézben lévő SAS Institute, és a tőzsdén forgó Business Objects, Cognos és a Hyperion. A SAS azóta is őrzi a függetlenségét, de a másik három vállalat tulajdonosi háttere alapos változásokon ment át.

Az Oracle nyitotta meg a felvásárlási háborút, amikor márciusban 3,3 milliárd dollárért megkaparintotta a Hyperiont. Az ár akkor kicsit magasnak tűnt, hiszen a Hyperion 2006-ban "mindössze" 831 milliós árbevételt ért el, és ezzel csak a harmadik helyen állt a nagyok között. Ezután gyors egymásutánban következtek a további akvizíciók, amik eleinte főleg a CPM szállítókra koncentrálódtak: a Business Objects a Cartesist, az SAP az Outlooksoftot, a Cognos pedig az Applixot szerezte meg néhány hónap leforgása alatt (lásd a felvásárlásokról szóló írásainkat).

Október elején jött a következő bomba, az SAP immár az addig szintén a vásárlók között szereplő Business Objects-et kebelezte be - rekordösszegnek számító 6,7 milliárd dollárért. Ennek az ügyletnek a fényében az Oracle-Hyperion deal valósággal alkalmi vételnek tűnik, hiszen a SAP a Business Objects 2006-os 1,2 milliárdos árbevételének már több mint ötszörösét kénytelen kifizetni.

Az utolsónak maradó Cognosról sejthető volt, hogy ilyen körülmények között nem sokáig őrzi a függetlenségét, az IBM pedig a legvalószínűbb kérők között szerepelt, részint a két cég közötti régi partnerkapcsolat, részint az összeillő termékportfóliók miatt. Az ötmilliárdos vételár közelít a BO által belőtt szinthez, tekintettel a Cognos 948 millió dolláros tavalyi árbevételére.

A házasodó felek hozománya
Az IBM birtokában van a DB2 adatbáziskezelő, amelyet az utóbbi években egyre inkább pozicionált adattárházas célokra is alkalmas rendszerként. A piaci felmérések szerint ugyan leginkább csak a már amúgy is IBM-et használó ügyfelek fordulnak DW megoldásokért is a kék óriáshoz, de ez sem lebecsülendő szegmens, hiszen az adatbáziskezelők világméretű piacán az IBM a második az Oracle mögött.

Az IBM másik erőssége az adatintegrációs és ETL terület, ahol az Ascential és a DataMirror felvásárlásának köszönhetően első osztályú szoftverkomponensekkel rendelkezik, amelyeket Information Server néven forgalmaz. Tovább javítja a cég piaci pozícióját a széles körű szolgáltatásokat nyújtó, igen nagy létszámú tanácsadó üzletág is.

A Cognos termékportfóliójában megtalálhatóak a teljes körű szolgáltatásokat nyúltó lekérdező- és jelentéskészítő eszközök, a szinte kötelező tartozékokkal (Excel kliens, mobil eszközök támogatása, dashboard készítés) együtt. A cég forgalmaz egyéb (például ETL) eszközöket is, de ezek nem töltenek be igazán jelentős szerepet a piacon.

Meglehetősen erős viszont a vállalati teljesítménymenedzsment (CPM) vonal. Itt a cég elsősorban a szintén felvásárlásból származó Cognos Planning (ex-Adaytum) szoftverre támaszkodik, amihez még hozzájárul a szeptemberben megszerzett, szintén erre a területre fókuszáló Applix TM1.

Látható tehát, hogy a két cég termékei jól illeszkednek egymáshoz. A jövőben várhatóan az IBM fogja adni a backend oldali termékeket (adatbáziskezelő, ETL, adatminőségbiztosítás stb.), a Cognos szállítja pedig a kiaknázószoftvereket és az üzleti analitikus alkalmazásokat.

Tájkép csata után
Ezzel az ügylettel várhatóan véget érnek a többmilliárdos mega-akvizícók, hiszen elfogytak az ilyen méretű megvehető cégek. Az egyetlen milliárdos árbevételű BI cég, a tőzsdét nem kedvelő, privát tulajdonban lévő SAS pedig valószínűleg továbbra is független marad.

Könnyen elkelhetnek viszont a szektor még önálló, kis-közepes méretű vállalatai, amelyeknek immár az iparág mammutjaival kell felvenniük a versenyt. Nem lenne különösebben meglepő például, ha az alapvetően adattárházas lekérdezőeszközökre specializálódott MicroStrategy felkeltené a nagy kapacitású DW rendszereket kínáló Teradata vagy HP érdeklődését. Szintén eladósorba kerülhet az Informatica, amelynek az IBM (Ascential) mellett egyre komolyabban kell harcolnia az Oracle és a Microsoft által forgalmazott, gyakorlatilag az adatbáziskezelővel együtt ingyen adott ETL eszközökkel is.

További információ
www.cognos.com