;
Beszámoló a galyatetői Superweek konferenciáról
2013. január 31. Üzleti intelligencia

A január közepén megrendezett, digitális analitikára fókuszáló konferencia egyik központi témája a Google Analytics volt. Írásunk a Superweek kapcsán a webes analitika jövőjéről is szól.

Csúcstalálkozó a Mátrában
Az idén 2+1 napos Superweek konferencia harmadszorra hozta össze a Mátra egyik legmagasabb csúcsán a hazai webes szakma képviselőt. A tavalyi Superweek-ről itt, az előfutárnak számító 2011-es SuperSEO konferenciáról pedig itt olvasható beszámoló.

A rendezvény vonzerejét részben a Google-től érkező sztárelőadók, részben a sok külföldi vendég, részben pedig a kötetlen, laza légkör és a galyatetői helyszín speciális hangulata biztosítja.


Útban az esti tábortűzhoz. Fotó: Plastik.hu


Központban a Google Analytics
A programban számos különböző webanalitikai téma szerepelt, a konverzióoptimalizációtól a Black Hat Analytics gyakorlatáig.

Adattárház és BI szempontból a legfontosabb ezek közül maga a Google Analytics (GA), amely az elmúlt időben fontos változásokon ment keresztül. A nagy tudása és ingyenessége miatt szinte standardként számító látogatottság-elemzési megoldás olyan képességekkel gyarapodott, amelyek helyenként már túlmutatnak a hagyományos webanalitikán.

Prémium a nagyoknak
Az érdekes újdonságok közül az egyik 2011 őszén bejelentett Google Analytics Premium, amely kifejezetten a nagy ügyfelek számára nyújt extra funkciókat - busás fizetségért cserébe.

A Superweek csütörtöki napján a Google amerikai központjából érkezett Scott H. Herman mutatta a Premium működését.


A főszervező Bánóczy Zoltán és Scott Herman. Fotó: Superweek.hu


A Premium legfontosabb extra képességei így foglalhatóak össze:
  • Extra számítási teljesítmény, kisebb latencia, nagyobb adatmennyiség
  • Fejlettebb analitika funkciók,például mintavételezés nélküli riportok
  • Dedikált támogató személyzet és SLA-k

    A Premium jelenleg csak néhány országban (USA, Kanada, UK) érhető el, de Scott elmondása alapján 2013-ban jelentős expanzióra készülnek.

    Elgondolkodtató, hogy a Premium csak egyetlen változatban kapható, éves szinten százezer dollár nagyságrendű költség mellett, ami elég meredek összeg, pláne az alapverzió ingyenességéhez képest. Elég kézenfekvő, hogy egy szerényebben árazott, KKV jellegű csomagra igencsak lenne igény, amiről informális beszélgetések során azt mondták a Google képviselői, hogy ez a téma is napirenden lesz idén.

    Univerzális változások
    A másik fontos újdonság a néhány hónapja bemutatott, jelenleg még bétában lévő Universal Analytics, amelyet a GA valaha volt legfontosabb változásaként harangoztak be.

    A szerdán előadó Jesse Nichols többek között ezekről az újdonságokról beszélt:
  • Újraírt adatgyűjtő API, amibe beköthetőek lesznek offline események is, például bolti vásárlás vagy telefonhívások
  • Egységes ügyfélazonosító használata, amelynek köszönhetően a különböző eszközöket használó felhasználók adatai integrálhatóak, illetve más adatbázisokkal (például CRM) is összeköthetőek
  • Külső adatok feltöltése, például ügyféljellemzők és metrikák feltöltése


    Jesse Nichols előadás közben. Fotó: Superweek.hu


    Jól látható, hogy az Universal a webes mérések alapgondjait (ügyfél alapú mérés, eszközfragmentáció kezelése) akarja megoldani és egyben vonzó platformot szeretne teremteni az online és offline adatok integrációjához is.


    Kiknek érdekes ez?
    A GA felhasználói között két olyan szegmens különböztethető meg, amelyek számára ezek az újdonságok nagyon fontosak.

    Az első szegmensbe az úgynevezett online-first típusú cégek tartoznak, akik alapvetően a web világában találkoznak felhasználóikkal vagy ügyfeleikkel. Ide tartoznak a hazai webáruházak, közvetítő- és hirdetőcégek, illetve az olyan jól ismert internetes startupok, mint a Prezi vagy a uStream.

    Ezek a cégek általában jelenleg is nagy GA felhasználók, és jellemzően a bonyolult, komplex elemzésekre is van igényük. Azonban a számlázási, ügyfélszolgálati és egyéb információk sokszor ezeknél a cégeknél is külön, hagyományosan kezelt adatbázisokban tárolódnak.

    A másik szegmensbe azok az analitika-orientált tradicionális vállalatok tartoznak, akik a mindennapos működés során eddig is széles körben támaszkodtak az analitikára, sok-sok pénzt szánva adattárházas, BI és adatbányászati rendszerek bevezetésére. Gondolhatunk itt például a a bankokra, a biztosítókra és a telecom cégekre.

    Ezek a cégek általában azonban még nem integrálták be döntéstámogató folyamataikba az online es csatornákból nyerhető információkat. A klasszikus példával élve: tudja-e egy bank, hogy az ügyfelei milyen termékek információt szokták olvasgatni a bank weboldalán?

    A valódi és a digitális világ határa
    Az első szegmens (online-first) számára reális alternatíva, hogy a jövőben is a GA-t használják fő analitikai platformnak, kihasználva az Universal Analytics lehetőségeit és - megfelelően árazás esetén - a Premium extra szolgáltatásait. A cél itt a GA keretein belül maradva a minél adatgazdagabb elemzési környezet kialakítása lehet.

    A második szegmens tradicionálisabb vállalatai azonban továbbra is arra fognak törekedni, hogy a Google által mért adatokat beintegrálják a már létező DW és BI rendszerekbe. Ebben a Google megfelelő API-k és elemi, akár clickstream szintű adatexportálási lehetőségek biztosításával tud majd segíteni.

    A Google Analytics jövője
    Architekturális szempontból nézve a GA egy meglehetősen összetett szolgáltatás, amely számos különböző DW/BU réteg funkcióit nyújtja - egyben.

    Egy klasszikus adattárházas koncepcióba így illeszthetők ezek bele:
  • Adatintegráció: A különböző események fogadása és rögzítése a mérőkódok segítségével
  • Adattárolás: A rögzített látogatási adatok tárolása és megőrzése
  • Transzformáció: A GA rengeteg mutatót számít ki a tárolt adatokból
  • Megjelenítés: A webes felületen mind előre elkészített riportok, mind ad-hoc elemzési lehetőségek rendelkezésre állnak

    Az átlagfelhasználók ezeken a rétegeket nem sokat gondolkoznak: egyszerűen beillesztik a weboldalukba a megfelelő mérőkódokat, aztán másnap mehetnek nézegetni a kész riportokat és ez nagyon jól is van így.

    Nyitottság mindenhol?
    Ha a Analytics azonban jobban szeretne integrálódni a nagyvállalati döntéstámogató rendszerekbe is, akkor érdemes megfontolnia az egyes rétegek minél szélesebb körű megnyitását, illetve programozható elérhetőségét is.

    Az Universal Analytics által biztosított kibővített adatfeltöltési lehetőségek már egy komoly lépés ebbe az irányba. Érdekes lesz nyomon követni, hogy a klasszikus, általánosan használt ETL eszközök mikor fogják tudni töltési célként kezelni a GA-t. Célszerszámok már most is rendelkezésre állnak, ilyen például a Bing adatok feltöltését segítő Connectalytics.


    Google Analytics adatok elemzése Tableau használatával


    És lehet, hogy már nem kell sokáig várni a riportoló réteg megnyitására sem. A Google és Tableau decemberi bejelentése alapján a Tableau legújabb verziója képes lesz közvetlenül elérni a GA adatait, és azt akár más forrásból származó információkkal együtt elemezni.