;
Válogatás 2011 eseményeiből - IBM, Oracle, SAP
2012. január 5. Üzleti intelligencia · Elemzés · IBM · Oracle · SAP

A BI területén jelenlévő cégek közül a legnagyobb súlya és a legszélesebb termékkínálata az IBM-Oracle-SAP hármasnak van.

Természetesen ez a helyzet nagyrészt az elmúlt évek felvásárlási hullámának köszönhető, hiszen az IBM többek között a Cognos és a Netezza, az Oracle a Hyperion és a Siebel, míg az SAP a Business Objects bekebelezésével tett komoly pozíciókra szert a BI területén.

Nézzük hát, hogy a tavalyi évben a BI.HU portálon milyen újdonságokról és érdekességekről adtunk számot ezekkel a cégekkel kapcsolatban.

Az IBM 2011-ben
A kék óriás az év elején a Watson csodaszámítógéppel hívta fel magára az egész világ figyelmét. A sok-sok processzort és még több intelligens algoritmust tartalmazó gépnek a legjobb emberi Jeopardy játékosokkal vívott győztes mérkőzéséről többször is hírt adtunk (először, másodszor, és harmadszor).

Az IBM BI platformjának,a Cognosnak a 10-es verzióját még 2010-ben mutatta be az IBM. Ezt tavaly ősszel követte a platform első (10.1) frissítése, aminek fontos része volt az egyre inkább kötelező gyakorlatnak számító natív iPad Cognos Mobile alkalmazás megjelenése.

Májusban számoltunk be arról, hogy az IBM a Big Data területén is aktivizálta magát, amit többek között a Hadoop alapú BigInsight platform bejelentése és egy 100 millió dolláros kutatási program indítása mutat. Említésre érdemes még az is, hogy a 2010-ben akvirált Netezza adattárházas rendszereknek is megjelent nyáron egy komoly frissítése.

Végül mindenképp nagy jelentőségű az is, hogy az évek óta agresszív, sokmilliárd dolláros felvásárlási programot futtató IBM tavaly is folytatta a cégek begyűjtését. A nyár végén az I2 és az Algorithmics került az óriásvállalat portfóliójába, amit szeptemberben a párhuzamos adatfeldolgozásra specializálódott Platform Computing követett, az év végén pedig két, az intelligens kereskedelmet segítő cég (Emptoris, DemandTec) zárta a sort.

Az Oracle 2011-ben
Az ERP piacon késhegyig menő versengés egyik lépéseként az Oracle az év elején piacra dobta pénzügyi elemző szoftverének SAP-kompatibilis verzióját. Májusban pedig megjelent a BI Suite 11g legfrissebb verziója, amely többek között a mobil BI területén hozott fontos újdonságokat, így például natív iPhone és iPad klienst.

Szintén tavasszal megújult az Oracle Data Mining felülete is, a többi modern adatbányászati eszközhöz hasonló megjelenést adva azzal a szoftvernek. A tavalyi év új verziót hozott a Oracle Data Integrator-ból is, amely egyre inkébb kezdi leváltani a jó öreg OWB-t az ETL alkalmazásokban.

Az őszi OracleWorld konferencián aztán megérkeztek a nagyágyúnak számító termékbejelentések is: a memóriaalapú BI architektúrára épülő Exalytics és a Big Data területét célzó Big Data Appliance.

Az Oracle a saját termékek fejlesztése mellett a felvásárlásokat is folytatta, a tavalyi zsákmányok közül a nem strukturált adatok elemzésére szolgáló Endeca és a RightNow akvizícióját érdemes említeni.

Az SAP 2011-ben
Az SAP tavalyi évének egyik fő fókusza a Business Objects 4.0 volt. A szoftver régen várt új verziója márciusban jelent meg, majd egy néhány hónapos próbaidőszak (ramp-up) után szeptembertől már széles körben is elérhetővé vált.

A nyár folyamán elkészült a BO iPad natív kliense is, amely teljes körű analitikus funkcionalitást kínált az Apple táblagépén. Szintén új verzió készült a a vállalati teljesítménymenedzsment szoftvercsaládból (EPM 10), azonban ezek még csak béta fázisban járnak.

Az SAP másik kulcsfontosságú terméke a tavaly bejelentett HANA memóriaalapú adatbázisplatform , amely a cég stratégiailag talán legfontosabb terméke. A HANA meglehetősen nagy érdeklődést keltett a sajtóban és az ügyfelek körében, pedig az első változat még csak korlátozott számú alkalmazással tudott együttműködni.

Az év novemberében aztán megjelent - egyelőre szintén csak bétaváltozatban - az a HANA verzió is, amely már képes az SAP BW installációk motorjául szolgálni, kiváltva a hagyományos relációs adatbáziskezelőket. Az SAP természetesen a HANA marketingjére is nagy súlyt helyez, így külön weboldalon gyűjti össze a különböző híreket, prezentációkat és demókat.

A két legfontosabb termékvonal mellett érdemes még szót ejteni a Sybase IQ-ról, amelynek a szintén régóta esedékes masszívan párhuzamos verziója jelent meg tavaly, illetve a közösségi analitika fontosságát mutató, az vége felé bejelentett NetBase kooperációról és a