;
Az új, közös SAP-Business Object termékstratégia
2008. március 28. Üzleti intelligencia · Business Objects · SAP

Az új stratégia meghatározza, hogy hosszú távon milyen termékek maradnak meg, és melyikek válnak az összeolvadás kényszerű áldozatává. A vezetés sok opció közül választhatott, hiszen a két vállalat az elmúlt két-három éven számos, alapvetően a vállalati teljesítménymenedzsmentre fókuszáló felvásárlást bonyolított le. Így az összeolvadás után többek között féltucatnyi tervező szoftver és három-négy pénzügyi konszolidációt segítő alkalmazás sorsáról kellett dönteni.

Pénzügyi tervezés
Itt a nyertes az Outlooksoft lett, amelyet az SAP vásárolt fel 2007 májusában. A cég szoftverét a német óriás SAP Business Planning and Consolidation (SAP-BPC) néven forgalmazza. A Business Objects az SRC 2005-ös felvásárlása óta szintén rendelkezik tervezőalkalmazással, amelyre sorsa várhatóan a megszűnés lesz. Szintén a megszűnés vár a jelenlegi SAP SEM tervező komponensre is, illetve az INEA-től származó BusinessObjects Planning Ext szoftverre is.

Pénzügyi konszolidáció
Ebben a kategóriában salamoni döntés született. A zászlóshajó a BO által tavaly felvásárolt Cartesis lesz, de a kisebb vállalatok számára megmarad az Outlooksoft konszolidációs szoftvere is. Az európai gyökerekkel rendelkező Cartesis különösen erős a komplex, több vállalatot, pénznemet és szabályozási környezetet átívelő konszolidációs megoldások terén, így elsősorban ezt fogja az SAP új ügyfeleinek kínálni. Az OutlookSoft-alapú SAP BPC viszont azoknál a cégeknél jöhet jól, akik viszonylag egyszerűen kezelhető szoftver keresnek, ami egyaránt támogatja a konszolidációt és a pénzügyi tervezést.
Bizonyos továbbfejlesztések várhatóak még az SAP által jelenleg kínált SEM-BCS (Business Consolidation System) rendszerhez is, de az ügyfelek számára cég hosszabb távon a Cartesis felé történő migrációt ajánlja.

Stratégiai menedzsment és költségelemzés
A választás itt az SAP által 2007 elején felvásárolt Pilot Software szoftverei esett, amelyeket a német óriás SAP Strategy Management néven forgalmaz. A vesztes a Business Objects Dashboard Builder terméke lesz, amelyet a cég 2003 óta fejleszt és forgalmaz. Szintén meg fog szűnni az SAP korábbi, SEM Balanced Scorecard névre hallgató alkalmazása.

A költségelemzés terén viszont a BO által kínált analitikus alkalmazásoké lesz a jövő, amelyek a 2006-bam akvirált ALG termékeire épülnek. Az SAP saját szoftverrel ebben a kategóriában nem is rendelkezett, ezért mostanáig az Acorn Systems szoftvereit forgalmazta Business Profitability Management néven.


Egyéb fejlemények
Várhatóan megszűnik az SAP BEx termékcsaládjának (BEx Report Designer, BEx Web Analyzer és BEx Excel Analyzer) fejlesztése, azonban a teljes kivezetés 2016-ig is eltart. Az új webes frontend a jövőre megjelenő Pioneer kódnevű szoftver lesz, ami egyesíti majd a BeX elemzőkliensek és a BO Voyager funkcióit.

Szintén új megoldás készül a vállalati törzsadatkezelés (Master Data Management, MDM) terén, ami az SAP NetWeaver MDM szoftverének és a BO Data Quality csomagjának elemeire támaszkodik. Maga a NetWeaver BI platform természetesen továbbra is megmarad, különösen a csak SAP-ra fókuszáló ügyfelek körében, de az új BI zászlóshajó már a Business Objects lesz. A jelenlegi NetWeaver felhasználók várhatóan felár fizetése mellett válthatnak majd felfelé.

Következmények
Az SAP tavaly közel 7 milliárd dollárt invesztált a Business Objects felvásárlásába. Ez igen jelentős összeg, még akkor is, ha a német cég tavalyi árbevétele elérte a 15 milliárd dollárt, ami 9%-os növekedés 2006-hoz képest. A felvásárlás előtt a BO árbevételének több mint 70 százaléka nem SAP környezetekből származott, így a kulcskérdés ennek a szegmensnek a megőrzése.

Az integráció első igazi súlyos lépése a termékportfóliók összeillesztése, ami szükségszerűen bizonyos áldozatokkal jár. A kidobott szoftverek mellett várhatóan a szakembergárdát is jelentősen csökkenteni fogják, különösen a fejlesztők körében. Az SAP természetesen nem hagyja teljesen magára felhasználóit, az összes megszűnésre ítélt szoftver esetében még legalább három évig a szokásos terméktámogatás rendelkezésre fog állni.

Nagy kérdés, hogy a megszűnő szoftverek felhasználói elfogadják-e a számukra kínált migrációs alternatívákat, vagy inkább másik gyártóhoz pártolnak. Szintén kérdés, hogy mennyire lesz sikeres a meglévő SAP ügyfelek körében a BO termékek bevezetése és milyen szinergiák érhetőek el a jövőben az ERP és a BI szegmens együttes fejlesztése és értékesítése terén.

Mindenesetre elmondható, hogy a fájdalmas, de elkerülhetetlen ésszerűsítések megtétele után az SAP-BO páros most már egy letisztult, egyértelmű termékstratégiával és a hozzáillesztett szervezettel folytathatja a harcot a piacon.