;
2019. június 24. Üzleti intelligencia · Események · Tableau
 
A múlt héten került megrendezésre Berlinben a Tableau európai felhasználói konferenciája, amelyen több tucatnyi országból több mint kétezren vettek részt.

A telt házas rendezvényen a legnagyobb várakozás feltehetően a pár napja bejelentett Salesforce-felvásárlást övezte, erről azonban szinte alig esett szó, mivel a tranzakció ténylegesen csak ősszel fog végbemenni. A cég vezére, Adam Selipsky azt hangsúlyozta, hogy arra számítanak, a Tableau önállóan fog tovább működni, a jelenlegi vezetéssel és stratégiával.

A konferencia során a termékjelentésekből és különböző vezetői prezentációkból két nagy trend bontakozott ki: A mesterséges intelligencia és az augmented analytics térnyerése és a nagy Tableau installációkat működtető vállalati ügyfelek minél jobb kiszolgálása.


Intelligens magyarázatok: Explain Data
A legnagyobb hangsúlyt az újdonságok közül az Explain Data funkció kapta, amely segítségével a szoftver képes elemzést adni a kiugró adatpontokat magyarázó lehetséges okokról.



Az Explain Data számos különböző faktort megvizsgál, így képes azonosítani például, ha egy összesített trendsort egyetlen outlier érték torzít el. Ez az új funkció a tavaly nyáron felvásárolt Empirical Systems technológiájára épül.

Szintén továbbfejlesztik a természetes nyelvű lekérdezéseket támogató Ask Data szolgáltatást, amely hamarosan már beágyazható lesz intranetes és egyéb weboldalakon is, így a felhasználók sokkal szélesebb köre számára lesz elérhető.


Nagy rendszerek, nagy kihívások
A sokfelhasználós, üzletileg kritikus folyamatokban is beépülő BI rendszerek jobb támogatása kapcsán több bejelentés is történt, amelyek a technikai skálázhatóságot, a metaadat-menedzsmentet és a bevezetési projektek hatékonyságát célozzák.

A Project McKinley kódnevű fejlesztés a Tableau szerverek könnyebb üzemeltetését segíti. Az ígért funkciók között van jobb skálázhatóság, mélyebb AWS integráció, továbbfejlesztett teljesítménymonitorozás, és megújított tartalommenedzselő alkalmazások.

A konkrét elemekről egyelőre kevés részlet tudható, de várhatóan a következő, ősszel érkező Tableau kiadásban már megjelennek. Elképzelhető, hogy nem az alapcsomag részeként, hanem feláras opcióként kerülhet majd a Project McKinley a felhasználókhoz.


A metaadat-mester Tableau Catalog
A nagyméretű rendszerek szintén jól ismert problémája, hogy a rengeteg adatforrás, transzformáció, számított mező, riport és dashboard között nagyon nehéz rendet tartani.

A most bejelent Tableau Catalog a rendszerbe teljesen integrált metaadat-menedzsment és data lineage szolgáltatást fog nyújtani.



A Catalog segítségével végigkövethető lesz az adatok útja a forrástábláktól egészen a végső dashboardokig, és látható lesz, hogy melyik elemet kik és hol használják.

A Tableau Catalog a Tableau Data Management Add-on részeként lesz majd elérhető, ami jelenleg felhasználónként havi 5,5 dollárba kerül.

Tableau Blueprint a könnyebb bevezetésekért
A nagy szervezetek BI bevezetései során számos olyan probléma is felmerül, amelyek nem technikai, hanem szervezeti, kulturális vagy éppen folyamatszervezési jellegűek.

Ezt felismerve a Tableau összeállított egy útmutatót, amely a sikeres ügyfélbevezetések legjobb gyakorlatait ötvözi.



A Tableau Blueprint három fő pillére a megfelelő és agilis technikai infrastruktúra kialakítása, a profi elemzési képességek fejlesztése és a felhasználói közösség támogatása. A teljes kéziköny elérhető a Tableau weboldalán.


Előadásvideók
A konferenciaprogramban több tucatnyi technikai előadás és esettanulmány szerepelt, emelyek jelentős részének felvétele már elérhető a a Tableau Youtube csatornáján.

A Tableau következő nagy konferenciája novemberben lesz Las Vegasban, az európai felhasználók pedig jövő júniusban Londonban találkoznak majd újra.
2019. június 11. Üzleti intelligencia
 
Az elmúlt napokban olyan felvásárlási hullám indult be a BI piacon, amely csak a 2007-es nagy BI konszolidációhoz hasonlítható. Akkor többek között a Cognos és a Business Objects került új kezekbe, most pedig a következők történtek:

  • A Salesforce felvásárolja a Tableau-t 15,7 milliárd dollárért
  • A Google felvásárolja a Looker-t 2,6 milliárd dollárért
  • A Logi Analytics felvásárolja a Zoomdata-t

    2019 eddig sem volt éppen eseménytelen ezen a területen: A Qlik februárban vette meg az Attunity-t 560 millió dollárért, a Sisense pedig a Periscope-t vásárolta fel májusban.

    Érdemes vetni egy pillantást a 2019-es Gartner BI Magic mágikus négyzetre is, kiemelve az érintett cégeket:



    Látható, hogy a cégek jelentős részét érintik az akvizíciók, régóta nem volt ennyi mozgás a BI piacon ilyen rövid idő alatt.


    A Tableau story
    A Tableau közel 20 éve a vizuális analitika meghatározó szereplője. Ebben a piaci szegmensben csak a Microsoft Power BI tudta megszorongatni, amely 2016-ban került be a Gartner BI mágikus négyzetbe, 2019-re pedig már át is vette ott a vezető szerepet.

    A Tableau nem is késlekedett a válaszokkal: Az egyszeri licenszeladásról átállt az előfizetéses modellre és a relatíve drágának tartott, mindentudó csomag mellé behozott két limitáltabb képességű, de jóval olcsóbb változatot is. Jelenleg a Creator licensz havi 70 dollárba, az Explorer 35 dollárba, a Viewer pedig 12 dollárba kerül.

    A belső fejlesztésre és stratégiai akvizíciókra egyaránt építő R&D is magasabb fordulatszámra kapcsolt. Felvásárolták 2016-ban az adatbázistechnológiát fejlesztő német Hypert, 2017-ben az NLP specialista ClearGraph-ot (ebből lett az Ask Data szolgáltatás), 2018-ban pedig az AI területén aktív Empirical Systems-et. A Tableau platform kiegészítésére pedig 2018-ban megjelent az önkiszolgáló adatelőkészítést segítő Prep is.

    Mindezek a lépések jót tettek a pénzügyi mutatóknak. A Tableau tavalyi árbevétele elérte az 1,16 milliárd dollárt, és a cég részvényei a tőzsdén is szárnyaltak, múlt pénteken már 125 dollárba kerültek, miközben 2016. végén még 42 dolláron volt az árfolyam.



    A felvásárlás aztán még egy lapáttal rátett erre, a Salesforce részvénycserés tranzakciója további egyharmaddal értékelte magasabbra a céget a pénteki záróárnál. Másik szempontból nézve a 15.7 milliárd dolláros tranzakcióméret 13.5-ös szorzót jelent a Tableau tavalyi árbevételéhez képest.

    Egységben az erő
    A felvásárlás bejelentésekor a két cég vezetői azt hangsúlyozták,hogy az összeolvadás mindkét fél számára új lehetőségeket nyit meg a növekedésre.



    A Tableau számára a tízszer nagyobb Salesforce olyan kereskedelmi és marketing hátteret jelent, amelynek birtokában könnyebben fog versenyezni a Microsoft Azure + Power BI és a Google Cloud + Looker portfóliókkal.

    A Salesforce pedig megszerzi az adatvizualizációs piac legnagyobb nevét, és egyben az egyik utolsó független, nagy, tőzsdén szereplő BI szállítót. A korábbi ismert szereplők közül már csak a MicroStrategy maradt meg tőzsdei cégként, amely 2018-ban 500 millió dollár körüli árbevételt ért el. A Qlik 3 éve magánkézbe került és így kivonult a tőzsdéről, a SAS pedig sohasem volt tőzsdei forgalomban.

    A Salesforce által fizetett ár meglehetősen magas, azonban érdemes azt is figyelembe venni, hogy ez egy tisztán részvénycserés üzlet, azaz a Salesforce nem készpénzt, hanem a saját részvényeit adja cserébe a Tableau-ért. Jelenleg a Salesforce tőzsdei árfolyama is csúcsokat döntöget, így relatíve olcsóbb volt számukra a tranzakció.

    Vegyes fogadtatás
    A bejelentés óta élénk vita folyik a különböző fórumokon és a szociális médiában, ahol mind a felvásárlást támogatók mind az ellenzők szép számban vannak jelen. Az utóbbiak főleg attól tartanak, hogy a felvásárlás után le fog lassulni a termékfejlesztés, és inkább a Salesforce integráción lesz a hangsúly az új funkciók helyett, valamint a Tableau egyedi vállalati kultúráját és a nagyon aktív adatvizualizációs közösségét is féltik.

    A kételyekre részben válasz az, hogy a bejelentés szerint a Tableau továbbra is önálló cégként fog működni, a jelenlegi vezetés irányítás alatt. A korábbi BI felvásárlásokat vizsgálva pedig láthatjuk, hogy mindenféle kimenetre van példa, a Qlik-nek például kifejezetten jót tett, hogy a Thoma Bravo megvette 2016-ban.

    Folytatása következik
    Jövő héten Berlinben lesz a Tableau európai konferenciája, ahol várhatóan további részletek derülnek majd ki. Addig pedig a Google-Looker felvásárlás és a további BI piaci szereplők helyzetének elemzése következik. 2019. május 28. Üzleti intelligencia · Felvásárlások
     
    A részvénycserés felvásárlás több mint 100 millió dollárra értékeli a 2012-ben alapított céget, amely eddig 50 millió dollárnyi kockázati tőkét vont be.

    A Periscope Data Platform lehetővé teszi a szervezetben különböző helyeken, széttagoltan tárolt adatok elérését és lekérdezését.



    A különösen fejlesztők által kedvelt Periscope az adatok Python és R környezetben történő elemzését is támogatja.

    A felvásárlás lezárulta után a SiSense globálisan több mint 700 munkatárssal és 2000 ügyféllel fog rendelkezni.
    2019. február 28. Üzleti intelligencia · Felvásárlások
     
    560 millió dollárért megveszi a Qlik az adatintegrációs és adatmenedzsment specialista Attunity-t. A cég ezzel újabb lépést tesz abban az irányban,hogy BI specialistából általános adatplatform szállítóvá váljon.

    Az Attunity széles körú adatintegrációs eszközkínálattal rendelkezik, és különösen a valós idejű adatmozgatás és Change Data Capture terén erős.

    A Qlik tavaly nyáron vásárolta fel a big data specialista Podium Data-t, idén januárban pedig chatbot és NLP céget vett.
    2019. február 25. Üzleti intelligencia
     
    Megjelent a Gartner idei BI és analitika mágikus négyzete, amelyben immár 4 szereplős a vezetők csoportja.



    A legnagyobb újdonság a ToughtSpot megjelenése a vezetők szegmensében, ahol a BI MQ 2016-os átalakítása óta csak a Microsoft-Qlik-Tableau hármas kapott helyet. A ToughtSpot megoldása a keresést állítja a BI középpontjába, amelyet mesterséges intelligencia alapú automatizációval egészít ki.

    Tavalyhoz képest kicsit még jobban szerepel a Microsoft, amely immár mindkét tengely szerint az élen van. A Tableau és a Qlik helyezése nagyjából változatlan.

    A teljes elemzés olvasható itt a Tableau jóvoltából.
    2019. január 31. Adatbányászat · Elemzések
     
    Itt a legfrissebb kiadás a data science platformot elemző Gartner anyagból is. A tavaly novemberre dátumozott, de most megjelent anyagban található jó néhány érdekes változás tavalyhoz képest.




    A vezetők
    A vezetők szegmensében idén négy cég található, közülük hárman tavaly is itt szerepeltek.

    A KNIME tavaly és idén is nagyon jó pozíciknak örvendhet. A szoftver fő vonzereje az alacsony költségszint és sokoldalú funkcionalitás, mivel a legfontosabb DS képességek nagy rész az ingyenes, nyílt forráskódú verzióban is elérhető.

    A Rapidminer az idei négyzetben javította a pozícióját a végrehajtási képesség tengelyen. Az erősségek között szerepel a jó felhasználói felület, a koherens felhasználói élmény és a szofisztikált, de mégis könnyen elérhető, fejlett funkcionalitás.

    A SAS Institute nagyon régi szereplője a vezetők szegmensének, habár az idei pozíciója romlott valamennyit a végrehajtási képesség terén. Ennek egyik oka a relatíve magas költségszint. A SAS nagyon sok helyen továbbra is az első számú, az ügyfelek bizalmát élvező analitikai szállító, amely sokoldalú termékkínálattal rendelkezik. Szintén erőssége a cégnek a globális jelenlét és kiváló ügyféltámogatás.

    A Tibco Software az egyedüli új szereplője a vezetők szegmensének. A Tibco több felvásárlás konszolidálásával (Spotfire, Jaspersoft, Statistica, Alpine Data és Streambase) hozta létre analitikai platformját.

    További érdekességek
    Az Alteryx az egyik olyan cég, amely idén már nem a vezetők között szerepel. A Gartner az innovációs eredményeket tartja relatíve alacsonynak, valamint arra figyelmeztet, hogy sokak szemében az Alteryx elsősorban adatelkészítő platform csak, és ezért a "komoly" data science terén nehezebben érvényesül a cég.

    A H2O.ai a másik olyan cég, amely kikerült a vezetők közül, méghozzá a vizionáriusok közé. Az ő esetükben a felhasználó visszajelzéseket és egyes kiemelt funkciók hiányát tartja problematikusnak a Gartner.

    Sokat javított pozícióján a Matlabról ismert MathWorks és a közelmúltban 100 millió dolláros tőkebevonást sikeresen levezénylő Dataiku.

    Új szereplő a mágikus négyzeten az automatizált modellezésben élenjáró DataRobot, a felhőalapú ML szolgáltatásaival és a TensorFlow keretrendszer révén bekerülő Google, és a DataWatch, amely tavaly januárban felvásárolta az Angosst.

    Éves összehasonlítás
    Érdemes egymás melett is szemügyre venni a legújabb és az előző Data Science MQ-t, így jól láthatóak a változások.



    A teljes elemzés elérhető itt a RapidMiner jóvoltából.
    2019. január 30. Adattárházak · GPU · Uber
     
    A nyílt forráskódú AresDB a nagy tömegű, közel valós idejű adatok villámgyors fogadását, feldolgozását és lekérdezését támogatja. A beérkező adatok tárolása elsősorban RAM-ban és diszken történik, de a lekérdezések már a GPU memóriában, sokszorosan párhuzamosítva futnak.


    Az AresDB architecktúrája


    Az adatok tárolása vektorosan, oszloporientált formában történik. Mivel az AresDB fő célja a közel valós idejű információk lekérdezése, ezért a frissen érkező rekordok még különösebb rendezés és tömörítés nélkül töltődnek be az ügynevezett Live Store-be. Innen aztán előbb-utóbb átkerülnek az Archive Store rétegbe, ahol már optimalizált formátumban tárolódnak.



    Adatáramlas az AresDB rétegei között


    A rendszer képes a későn érkező rekordok feldolgozására is. Ezek ideiglenesen egy várakozási sorba kerülnek, aztán később egy háttérfolyamat feldolgozza és beilleszti az adatokat az archív rétegbe.

    Az AresDB érdekes új szereplője a GPU adatbázisok dinamikusan fejlődő piacának. Itt versenyez többek között a Magyarországon is ismert, szintén nyílt forráskódú OmniSci (régebben MapD), a Kinetica és az izraeli SQream is.

    Az AresDB oldala itt érhető el, a Github repó pedig itt itt található.
    2019. január 28. Üzleti intelligencia · Elemzések
     
    Megjelent a Gartner első 2019-es mágikus négyzete, amely az analitika célú adatmenedzsment platformokat elemzi.




    A tavalyi évhez képest a vezetők szegmensében megjelent a Google és a Snowflake is, így összesen már 8 cég került ebbe a kategóriába. A legjobb pozícióban idén is az Oracle található, amelyet a Microsoft követ. Jól szerepel az Amazon AWS és a Teradata is.

    A Kíhívók (Challengers) szegmense idén üresen marad. Ide azok a cégek tartoznak, amelyek a végrehajtási képességet mérő tengelyen jól szerepelnek, de a szakmai-üzleti víziójukat a Gartner nem ítéli kiemelkedőnek. Tavaly itt szerepelt a Snowflake, amely átkerült a vezetők közé és a MemSQL, amely viszont egyáltalán nem került be az elemzésbe, mert nem érte el a 70 millió dolláros árbevételi küszöböt.

    A Vizionáriusok szegmense sem túl népes, itt csak a Marklogic található. Tavaly még itt kapott helyett a Google Cloud is.

    Az összes többi szállító a bal alsó negyedbe került. Itt találjuk többek között az azóta egy céggé vált Cloudera-Hortonworks párost és az Alibaba Cloudot, amely két hete vásárolta fel az Apache Flinket fejlesztő Data Artisant.

    A teljes elemzés letölthető a Google Cloud, a Treasure Data, vagy a Snowflake jóvoltából (ingyenes regisztráció szükséges).

     
    Korábbi hírek:  2019 ·  2018 ·  2017 ·  2016 ·  2015 ·  2014 ·  2013 ·  2012 ·  2011 ·  2010 ·  2009 ·  2008 ·  2007 ·  2006 ·  2005 ·  2004 ·  2003 ·  2002 ·  2001 ·  2000 ·  1999 ·  1998 ·